جلسه پژوهشی با موضوع «راهکارها و راهبردهای پژوهش‌های دینی»

جلسه‌ای علمی و پژوهشی در روز چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رضا اسلامی، از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، برگزار شد.
موضوع این نشست، «راهکارها و راهبردهای پژوهش‌های دینی» بود که با حضور طلاب، اساتید و پژوهشگران حوزوی همراه شد.


 

 

درباره دکتر رضا اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین رضا اسلامی (متولد ۱۳۴۲ ش) از محققان و اندیشمندان برجسته حوزه علمیه هستند. وی تحصیلات خود را نزد حضرات آیات سید کاظم حائری و شیخ جواد تبریزی گذرانده و اکنون مسئول امور اساتید مدرسه علمیه معصومیه، مدیر گروه مذاهب فقهی دانشگاه ادیان و مذاهب، و رئیس گروه علوم وابسته به فقه در پژوهشکده فقه و حقوق هستند.

از جمله آثار علمی ایشان می‌توان به کتاب‌های:

  • «درنگی در اخلاق اسلامی»

  • «کلیات اخلاق اسلامی»

  • «ماهیت حکم ظاهری»

  • «سیره مهدوی و دولت منتظر»

  • «مکتب اصولی شهید صدر»

  • «فقه و ضرورت مدخل‌نگاری»
    اشاره کرد که هر یک سهمی در تبیین مفاهیم نوین در عرصه فقه و اخلاق اسلامی دارند.


محورهای اصلی سخنان دکتر اسلامی

دکتر اسلامی سخنان خود را با تبریک میلاد امام حسن عسکری (علیه‌السلام) آغاز کرد و ضمن قدردانی از مدیریت محترم مدرسه، حجت‌الاسلام و المسلمین نیلساز، به بیان نکات کلیدی درباره ضرورت نهادینه‌سازی پژوهش در آموزش‌های حوزوی پرداختند.

وی تأکید کردند:

«آموزش در حوزه رکن است، اما آموزش بدون پژوهش کارایی ندارد. هر کتاب درسی حوزه، حاصل پژوهش و تحقیق عالمان گذشته است. فقه و اصول ما در ذات خود پژوهشی‌اند، چون در آن ادله و اقوال با هم مقایسه و نقد می‌شوند.»


اهمیت مطالعات تکمیلی در کنار دروس حوزه

دکتر اسلامی با اشاره به ضعف مطالعه جنبی در میان طلاب گفتند:

«طلبه‌ای که تنها به کتاب درسی اکتفا کند، از عمق علمی فاصله می‌گیرد. باید در کنار درس، مطالعات تکمیلی داشته باشد؛ مقالات علمی بخواند، در نشست‌های پژوهشی شرکت کند و کتاب‌های برتر حوزه را دنبال کند.»

وی افزودند که رساله‌نویسی در سطوح عالی حوزه، فرصتی ارزشمند برای تمرین پژوهش و مقاله‌نویسی است و سبب پرورش اندیشه‌ی علمی و نگارشی طلاب می‌شود.


مراحل پژوهش علمی از نگاه استاد

در ادامه، ایشان مراحل عملی پژوهش را به صورت گام‌به‌گام تبیین کردند:

  1. مطالعه و تلخیص آثار علمی: ابتدا باید آثار برتر را بخوانیم و خلاصه کنیم تا با سبک نگارش علمی آشنا شویم.

  2. تحلیل و نقد دیدگاه‌ها: صرف مطالعه کافی نیست؛ باید دیدگاه‌ها را نقد و بررسی کنیم.

  3. مطالعه تطبیقی: مقایسه دو نظریه یا دو عالم در یک موضوع، ساده‌ترین شکل پژوهش علمی است.

  4. دیدگاه‌شناسی علما: پژوهشگر باید آراء و مبانی فقهای مختلف را شناسایی کند، حتی اگر در کتاب‌های درسی نیامده باشد.

وی افزودند:

«تحقیق فقط در گفتن نیست، در عمل و تمرین شکل می‌گیرد. تا قلم به دست نگیرید، پژوهشگر نمی‌شوید.»


روحیه نویسندگی در حوزه علمیه

استاد اسلامی با انتقاد از کم‌رنگ بودن نویسندگی در میان طلاب گفتند:

«در حوزه سخنور زیاد داریم، اما نویسنده کم. نوشتن، جرأت علمی می‌خواهد و اگر طلاب تمرین نکنند، هیچ‌گاه به مرحله تولید علم نمی‌رسند.»
ایشان با اشاره به تجربه علمای بزرگ مانند شهید مطهری، علامه طباطبایی و علامه جعفری، بر تمرین مستمر در نوشتن و یادداشت‌برداری علمی تأکید کردند و گفتند:
«تا ننویسی، ضعف‌های خود را نمی‌فهمی و پیشرفت نمی‌کنی.»


موضوع‌یابی و مسئله‌محوری در پژوهش

ایشان در بخش پایانی، راه‌های موضوع‌یابی پژوهش‌های دینی را بیان کردند و افزودند:

«پژوهش باید از موضوع‌محوری به مسئله‌محوری ارتقا یابد. ابتدا موضوع را بشناس، سپس مسئله‌ای مشخص از آن را انتخاب و بررسی کن.»

وی همچنین بر پیشینه‌شناسی علمی، فرضیه‌نویسی دقیق و ساختاربندی منظم پژوهش تأکید کردند و گفتند:

«ساختار پژوهش باید مانند سفره‌ای منظم و جذاب باشد تا مخاطب از همان ابتدا بداند شما چه مسئله‌ای را دنبال می‌کنید.»


جمع‌بندی و پیام پایانی

در پایان این جلسه، دکتر اسلامی ضمن تشویق طلاب به پشتکار در تحقیق و مطالعه تکمیلی، افزودند:

«پژوهش، مادر آموزش است. بدون پژوهش، آموزش‌ها سطحی می‌مانند. اگر می‌خواهید در حوزه اثرگذار باشید، باید پژوهش را جدی بگیرید و جسارت علمی پیدا کنید.»

این نشست با استقبال پرشور طلاب و گفت‌وگوهای علمی در پایان برنامه همراه بود.


???? جمع‌بندی:

جلسه پژوهشی دکتر رضا اسلامی در مدرسه فقهی امام رضا (ع) یادآور این حقیقت بود که رشد علمی حوزه تنها از مسیر تحقیق، نگارش و نقد علمی می‌گذرد.
این‌گونه نشست‌ها، روح پژوهش را در فضای علمی طلاب زنده می‌سازد و آنان را برای نقش‌آفرینی در عرصه تولید علم دینی آماده می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها